Legepladsen med mange muligheder

Legepladsen er til alle børn

Legepladsen virker ved første øjekast ikke ret stor, ser man på kvadratmeter er det også muligt det er rigtig, kigger man på muligheder er legepladsen næsten uendelig stor.

Gemmeleg er derfor også et stort hit i børnehaven, for her er mange gemmesteder for eksempel, bag insekthotellet, omme ved gyngerne, bagved en af de mange hække, bagved vandtønden, i hjørnet ved bålpladsen, inde i legehusene og mange flere steder.

Fartglade børne drøner ofte rundt på fliserne, her kører de på mooncar, løbecykler eller en af de andre slags cykler vi har. Når man skal kører rigtig stærk tager vi ofte ud på parkeringspladsen som er lige udenfor vores låge.

Legepladsen bruges hverdag fra tidlig morgen, hvor børnene kommer ud med lommelygter til sen eftermiddag hvor du henter dit barn i fuld vigør med mudder på tøjet. Ved det første kram spreder duften af bål sig i dine næsebor og dit barn fortæller glædestrålende at maden blev tilberedt over bål.

Grovmotorikken bliver udfordret af legepladsens redskaber og indretning.

Beplantningen skaber små og hyggelig rum, der indbyder til lege og aktiviteter på kryds og tværs af børnegruppen.

Smagesansen stimuleres når foråret og sommeren byder på egne afgrøder som bær og frugter. Vi laver marmelade og maddagene tilberedes over bål.

Ud af lågen og udforsk lokalområdet/ udelivet stopper ikke ved lågen

Lokalområdet bruges flittigt. Vi bruger området omkring os såsom søerne, legepladserne, de små skove, de grønne arealer og vi bestræber os på at se muligheder i de faciliteter som Svenstrup byder på.

1. håndsoplevelser som for eksempel at få jord under neglene, snegleslim på huden og smagen af myrer giver børnene en masse læring.

Hverdagens oplevelser bugner uden for lågen. Sten og små kryb indsamles og iagttages, bakkerne besejres og vandet i søerne bliver udforskes.

Lokalområdet byder på nye racerbaner, store vider, skove og nye steder at udforske for krop og sjæl.

Bålpladsen

Båldage har vi ofte her i børnehaven, her laver vi blandt andet mad til vores maddage, vi laver også popcorn eller varme kakao.

Juletræer, vi har fået af familier efter jul, saver børnene til brænd, altså først når vi er færdig med at bygge juletræshuler af dem.
Duften af bål er en velkendt duft for forældrene, når man først træder ind i garderoben efter en omgang bål, er man ikke i tvivl, det har været bål dag.

Naturværkstedet

Fantasien blomster og 1. håndsoplevelser sanses i naturværkstedet. Her er naturens materialer tilgængelige og insekter og dyr mærkes og iagttages.

Værkstedet er stedet hvor der er plads til at lave store og små oplevelser, samtidig er det stedet hvor man mødes i små grupper og hvor nærvær og fordybelse er i højsædet.