Traditioner

Fødselsdage er en stor fest dag for et børnehave barn

Fejring af fødselsdagsbørn gøres med flag, sang og fødselsdagshygge, hvor fødselaren er i centrum.

Fødselsdagen kan afholdes i børnehaven eller du kan invitere hulen hjem. Holdes fødselsdagen i børnehaven er alle børnene på hulen med til at fejre dagen. Her fejrer vi barnet, ved at synge fødselsdagssang, sætte flag ud og tage billeder. Børnehaven sørger for en gave, som vi laver her.
Når vi har spist noget fra madpakken deler fødselsdagsbarnet ud til de andre børn. Der deles kun ud til den gruppe man tilhører.

Børnefødselsdagen kan også afholdes i hjemmet. Vi synger stadig fødselsdagssang og barnet får en gave. I kan invitere alle drengene, alle pigerne eller hele hulen. Denne anbefaling ligger i tråd med vores inklusions tanke, at alle børn skal opleve at være en del af et fællesskab. Du kan læse mere omkring fødselsdage under fanen -> Praktiske oplysninger -> Mad og måltider

Året drejer rundt og rundt

Foråret byder blandt andet på bedsteforældredage, hvor bedsteforældrene kan komme og have en hygge dag med børnene. Her planter vi blomster på vores legeplads, så legepladsen står i fuld flor hele foråret og sommeren igennem. Påsken bliver fejret, vi holder påskefrokost og påskeharen plejer at kigge forbi og lægge chokolade æg på hele legepladsen.

Sommeren indbyder til fest, her har vi farvelfest for de børn der skal i skole, de bliver fejret sammen med mor og far. Sommerfesten er for hele børnehaven og deres familier, her spiser vi god mad, børnene optræder med sang og vi hygger på børnehavens legeplads.

Efteråret er også fyldt med traditioner, der bliver holdt motionsdag hvor løbebenene bliver testet i hvor mange gang de kan løbe rundt om børnehavens legeplads på 30 min.  Uhyggen spreder sig sidste i oktober når vi fejre Halloween, her klipper og klistres der så vi kan pynte børnehaven op med græskar, monstre og flagermus.

Vinteren er til tider kold og våd, men den byder også på fastelavn og det skal fejres her i børnehaven, vi klipper pynt, synger fastelavnssange og gør tønden klar. Vi tager udklædningstøjet på og går til den med alle vore muskler når vi slår katten af tønden.

Julen traditioner starter i november her bliver lavet hemmeligheder, julen byder på nisser som kommer helt fra Grønland. Vi spiser god mad til julefrokosten og forældrene kommer til julearrangement hvor troldehulen går Luciaoptog og alle bydes på æbleskiver og varm kakao.

Traditioner hen over årstider

Højvangsskolens gymnastiksal låner vi 1 formiddag om ugen, hulerne skiftes til at tage afsted og det er en fest hver eneste gang. Her er plads til vilde lege og hurtige ben, der er plads til fri lege og til at de voksne kan bestemme.

Maddage har vi gerne 1 gang om måneden, maddagene i Bautastenen er næsten også en slags fest dag. Maden bliver som udgangspunkt tilberedt over bål på vores skønne legeplads. Dit barn vil indimellem være med til at forberede måltidet til alle børnehavens børn. Børnene til denne aktivitet er valgt på tværs af alder, køn og hule.Frokosten spises, hvis vejret tillader det, oftest på legepladsen. Du kan læse mere om maddagene under fanen -> praktiske informationer -> mad og måltider.

Trivselsevalueringer af samtlige børn udarbejdes 1 gang årligt af pædagogerne. Hvis dit barn opleves som værende i generel trivsel, får du blot en kort skrivelse. Ellers indkalder vi til et dialogmøde, hvor vi i samarbejde vil sikre os dit barns trivsel.